Sock Hop

Wednesday, March 22, 2017

The week after Christmas I cast on for a pair of socks. They're the first I've knit for myself since last year's pair were for my sister. Not that she's wearing them at the moment - I think they're still in sandals over in Sydney! I loved knitting Olivia’s Wild Flowers and Honeycombs pattern and this time I cast on for the Every Flavor Stripy Socks. Meant to be lounging socks, I knit the cuff with US2 needles as suggested in the pattern, but I forgot to change to smaller needles for the foot, resulting in a sock that’s a bit too roomy (I’m finding Koigu KPPPM stretches with wear and shrinks back to normal in the dryer). But I love them and wear them around the house all the time. I've found that a trip through the washer and dryer shrinks them back into shape whenever they've stretched too much, so I’m even more in love with KPPPM than before.

La semaine après Noël j’ai commencé une paire de bas, les premier que je me tricoterais puisque ceux que j'ai tricoté l’été dernier sont en train de garder les orteils de ma soeur bien au chaud en Australie - quoiqu’en ce moment personne ne porte de chaussettes là-bas... Comme j'envie leur climat! Le patron est un autre d’Olivia Vilaréal: Every Flavor Stripy Socks. J’ai tricoté la cheville avec des aiguilles de 3mm mais j’ai oublié de les changer pour des 2.75mm lorsque j'ai travaillé le pied, ce qui a donné des bas un peu trop larges. Je les aime tout même et les porte souvent à la maison, les jetant dans la laveuse et la sécheuse pour les rétrécir dès qu'ils perdent leur forme. Et je raffole encore plus de la laine Koigu KPPPM qu’avant!




Pleased as punch, I cast on for another pair right away, this time Adrienne Ku‘s Simple Skyp Socks. Wanting a snugger sock this time around I knew to use a smaller needle… but I completely overcompensated usng size 0 needles. I underestimated how tiny size 0s would feel, how easily they could break (my ebony needles, *sob*) and how painfully slow I would be. By the time I noticed that the cuff would be too tight I’d already invested so many hours and refused to rip back. I just prayed that the yarn would stretch when wet as much as the Koigu did and soldiered on. And on. I avoided second sock syndrome by working a few inches of one sock on DPNs  and then the other doing magic loop on steel HiyaHiyas needles. At the rate of progress I eked out, I’m 100% convinced that had I not worked on them almost-simultaneously there would never have been a second sock. The yarn is beautiful and the pattern easy enough to follow, but my needle size blunder nearly ruined the project for me.

J’ai tout suite commencé une deuxième paire de bas les Simple Skyp Socks de Adrienne Ku. Sauf que j’ai exagéré avec mes intentions d'obtenir une chaussette plus serrée en utilisant des aiguilles de 2.25mm. Figurez-vous que tricoter avec des aiguilles si minuscules prend une éternité (bien sûr que ça aurait été évident pour une personne sensée) et elles sont si fragiles (bien sûr que je les aie cassées). Mais une fois que j’ai compris que mes bas seraient trop serrés j’ai carrément refusé de tout recommencer. J’ai adressé une courte prière aux dieux du tricot espérant que ma laine serait aussi élastique que la Koigu et j’ai persévérer. Pour assurer qu'une deuxième chaussette verrait le jour, j'ai tricoté les presqu’en même temps : je travaillais quelques centimètres sur le premier sur des aiguilles doubles pointes, ensuite quelques centimètres sur le deuxième sur une longue aiguille circulaire. 



In the end the gorgeous Handmaiden Casbah yarn did stretch during blocking, but I have to be careful when pulling them on. I've stretched the yarn almost to the breaking point, making them rather fragile. And it turns out I'm not a fan of a kitchener-stitched toe! It seems bumpier somehow and doesn’t match the slope of my finger-toes (I promise, my toes are longer than your toes!) quite as well as a spiral-decrease does. I’m going to reach for size 1 or 1.5 needles next and see where that leaves me. I've had my fill of teeny tiny needles for a while. But not my fill of socks… I’ve already picked out my colors for the next pair!

Finalement la laine s'est montrée élastique lors du blocking (c'est de la Handmaiden Casbah d'une couleur dorée absolument magnifique). Mais les ayant étirés autant mes bas sont maintenant pas mal fragiles, je dois vraiment faire attention en les enfilant faute de les déchirer.  Et curieusement je ne suis pas fan de la pointe créée par le kitchener-stitch. Mais c'est vrai que mes orteils, en plus d'être ridiculement longs, ont une drôle de forme qui ne se prête pas bien à ce genre de construction. Mais même si j'ai besoin de prendre du recul des aiguilles minuscules je doute pouvoir résister les bas tricotés pendant trop longtemps... j'ai déjà choisi les couleurs pour ma prochaine paire! 





© Knitbug. Template by Fearne.